Hae
Monna Treenaa

Mitä vauvalle tarvitsee hankkia?

g&p

sis. kaupallisia linkkejä

Nyt kun laskettuun aikaan on enää vajaa kolme kuukautta aikaa, alkaa pikku hiljaa tuntumaan konkreettiselta vauvan tulo. Sitä alkaa miettimään, että mitä kaikkea sitä pitääkään täällä kotona olla valmiina jo ennen kuin vauva syntyy. Olen saanut tosi kivasti vinkkejä äiti-ystäviltäni ja teiltä lukijoilta. Kiitos niistä! 🙂 Ja ajattelinkin nyt niiden perusteella jakaa vinkkejä teille kaikille.

Pinnasänky oli ensimmäinen iso hankintamme. Tilasimme Ellokselta pinnasängyn, jonka pohjan korkeutta voi säätää kolmeen eri tasoon ja sen lisäksi toisen reunan saa alemmas pikkuvauvavaiheessa. Tuo kyseinen pinnasänky jo valitettavasti loppui, mutta toinen kaunis pinnasänky Elloksen sivuilta vielä löytyy. Siinäkin saa pohjan korkeutta säädettyä kolmeen eri tasoon. Joten sama sänky käy monta vaihetta ja vuotta. (linkki tuossa ylempänä paksunnettuna)
pinnasänky

Tilattiin samalla pinnasängyn päälle myös ihana mobile. Josta tällä hetkellä koirat on niin kiinnostuneita, että sen on oltava vielä kaapissa piilossa. 😀
Olen kuullut, että mobilet joissa on myös kehtolaulu (kuten tässä) auttaa lasta nukahtamaan. Heiluvat pehmolelut ja kehtolaulu yhdessä voi ainakin parantaa nukahtamisen mahdollisuutta. 😉
mobile

Yksi ehdoton juttu, mikä laitetaan nyt piakkoin tilaukseen on unipesä. Olen kuullut siitä niin paljon hyvää ja se tuo turvan tuntua itsellekin. Unipesää voi pitää pinnasängyssä, kun vauva on niin pieni, että pinnasänky tuntuu liian isolta. Sen reunojen ansioista vauva ei pääse kääntymään vatsalleen unissaan ja tukkimaan hengitysteitään. Sitä voi pitää myös vanhempien sängyssä, jolloin unipesän korkeat reunat turvaavat vauvaa, ettei vanhemmat käänny hänen päälleen.

tarvikkeita

Vaunuihin laitettavasta lämpöpussista olen kuullut paljon hyvää, varsinkin kun vauva syntyy talvea vasten on se ehdottomasti hankintalistalla. Kylpyamme pitää hankkia ja siihen sellainen lisäosa pikkuvauva-ajalle. Hoitoalusta ajateltiin ostaa pesukoneen päälle kylpyhuoneeseen. Turhaan ostetaan hoitopöytää makuuhuoneeseen, kun kuulemma ne vaipat tulee kuitenkin vaihdettua siellä missä on vesi lähellä. Paljon harsoja pitää käydä ostamassa ja tietysti muutamia erilaisa tuttipulloja.

Muutamia hankittavia, jotka löytyy Ellokselta:

Lämpöpussi
Kylpyamme
Hoitoalusta
Ruokalappu
Babysitteri

Babysitteri on myös hyvä hankinta, siinä vauva voi muutaman kuukauden ikäisenä jo itsekseen heilua hetken aikaa, jos vaikka äiti tai isä tekee ruokaa tms. missä haluaa molemmat kädet vapaiksi. Myös leikkimatto/alusta on hyvä tähän tarkoitukseen.
Yksi erittäin hyvä vinkki tuli ystäviltäni Annalta ja Saralta, nimittäin sellaiset pienet puuvillatumput käsiin. Pienellä vauvalla on terävät kynnet ja se niillä saattaa raapia itseään helposti vaikka kasvoihin. Näitä olenkin jo parit hankkinut, mutta ei olisi tullut pieneen mieleenkään, ellei ystävät olisi kertoneet. 🙂

Ellokselta saa nyt 20% alennusta tilauksestasi – myös ALE-tuotteista sekä tuotemerkeistä! Alennus koskee uutta tilausta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa enää TÄNÄÄN, siis 31.7.2016 asti, ja sen voi käyttää vain kerran.

Ei muuta kun sunnuntain ratoksi TÄSTÄ klikkailemaan ja aleostoksille! 😉 Ja käyttäkää koodia: 345413.

Itse tykkään siitä, että Ellokselta saa niin paljon kaikkea ja isoimmat ostokset voi maksaa erissä. 🙂

sweet dreams

***

Ihanaa sunnuntaipäivää! <3

Selkätreeni 4+1

Jalka- ja selkätreeni on ollut aina mun suosikkitreenejä salilla. Jalkatreeni nousi kyllä viime syksynä ykköseksi ja otin itselleni tavotteitakin, mm. pistoolikyykyn onnistumisen molemmilla jaloilla – ja onnistuin. Nyt raskauden myötä jalkatreenien teko on jäänyt vähemmälle. Ihan vain sen vuoksi, että maha tuntuu olevan tiellä monissa liikkeissä ja toisaalta hirveän raskaita ponnisteluja en halua tehdä.

Yläkroppaa kuitenkin olen treenaillut tutuilla liikkeillä ja torstaina kävin Saran kanssa tekemässä selkätreenin aamusta. Tässä neljä hyvää liikettä selälle, plus yksi hartialiike extrana.

Selkätreeni

Liike nro 1 – Ylätalja

Ota hartioita leveämpi myötäote tangosta. Päästä kädet pitkälle ylös ja hartiat korviin. Lähde laskemaan ensimmäisenä hartioita alas ja samalla tuoden lapaluita alemmas. Tuo tanko mahdollisimman lähelle rintaa ja purista loppua kohden lapaluut yhteen. Palauta tanko ylös hitaasti jarruttaen ja päästä selkälihakset taas pitkäksi.

Toista 3-4 x 10-15

Ylätalja

Liike nro 2 – Kulmasoutu käsipainolla

Käy penkille toispolviseisontaan. Ota toisella kädellä tuki penkistä ja toiseen käteen paino. Pidä selkä koko liikkeen aikana suorana niskasta peppuun asti, älä päästä selkää pyöristymään painon ollessa alhaalla. Lähde tuomaan käsipainoa ylöspäin niin, että kuvittelet vieväsi toisen lapaluun lähemmäs toista. Rinta saa kiertää hieman auki ylösnostossa. Palauta sitten paino rauhallisesti alas niin, että saat taas selkään aikaiseksi pienen venytyksen.

Toista 3 x 10-12 / puoli

Kulmasoutu

Liike nro 3 – Veto ristikkäistaljassa

Ota penkki ristikkäistaljan keskelle. (voit tehdä liikkeen myös polviltaan maassa) Ota molemmilla käsillä ristikkäistaljasta kiinni ja päästä selkä venymään leveäksi & hartiat korviin. Lähde taas tuomaan ensimmäisenä hartioita alas, painamalla samalla lapaluita alemmas. Tuo kyynerpäät lähelle kylkiä ja rutista lapaluut yhteen. Palauta rauhallisesti jarruttaen ylös.

Toista 3 x 10-12

Veto ristikkäistaljassa

Liike nro 4 – Pull-over taljassa

Laita taljan yläosaan leveä tanko. (voi tehdä myös kapeammalla)
Ota tangosta hartioita leveämpi ote. Alkuasennossa taas selkälihakset mahdollisimman leveinä ja pienessä venytyksessä. Lähde tuomaan tanko kohti lonkkiasi, pyri saamaan liike selkälihaksista – liikkeessä ei koukistu ja suoristu kyynervarret, kuten ojentajatyönnössä. Päästä tanko alhaalta ylös hitaasti jarruttaen.

Toista 3 x 10-12

Pull-over

Liike nro 5 – Vipunosto taljassa

Laita taljan alaosaan kahva. Mene itse seisomaan taljalle niin, että otat kahvan selkäsi takaa kiinni. Lähde tuomaan kättä suorana ylös, kämmenselkä johtaa liikettä – jotta saat liikkeen tuntumaan olkapäässä. Palauta jarruttaen takaisin ja toista.

Toista 3 x 10 / käsi

vipunosto taljassa

Jos näiden liikkeiden jälkeen vielä energiaa riittää, voit tehdä vielä toisenkin olkapää/hartia-liikkeen.

***

Jesjes! 🙂 Olen kyllä tosi iloinen ja kiitollinen siitä, että olen jaksanut nyt treenailla mukavalla tahdilla. En todellakaan niin usein, kuin ennen raskautta. Mutta kuitenkin muutaman kerran viikossa olen päässyt salille. Se tuo hyvän fiiliksen, lisää energiaa ja varmasti auttaa kehoa jaksamaan kantaa kasvavaa painoa.

IMG_0641

Ja tietysti, olen iloinen siitä, että mulla on tällaisia ihania treenaavia ystäviä ympärillä! <3 Nähdään taas ensi viikolla Sara! Ja Inari kans! 😉

Mukavaa viikonloppua kaikille teille ihanille lukijoilleni! Toivottavasti saitte tästä hyvän selkätreeni-vinkin!

IMG_0765