Hae
Monna Treenaa

Terveempi minä -haaste!

No niin!! Tää on eka haaste jonka pistän pystyyn! Saas nähä kuin käy! 🙂 Toivon, että lähdette mukaan sankoin joukoin kohti terveempää minää! 🙂 Kyselin teiltä haluaisitteko te lähteä mukaan, jos pistäisin pystyyn jonkinlaisen haasteen. Niin moni vastasi kyllä, että päätin pistää homman pystyyn!

Aloitetaan Terveempi minä -haaste maanantaina 4.3.2019! Mä kerron tän postauksen aikana siitä, mitä haaste pitää sisällään ja miten haastan teidät mukaan! Kerron ensin kuitenkin mitä se mulle tarkoittaa. Oikeastaan tää on mun mielestä suora jatkumo mun viime syksyn ”Kohti terveempää minää” -projektille. Vaikka tässä välissä on projetki ottanut kapuloita rattaisiin, eikä oo päässyt eteenpäin, en oo silti unohtanut niitä asioita, joista jo silloin teille puhuin.

Mulle Terveempi minä -haaste tarkoittaa seuraavia asioita:

  • Yksi herkkupäivä viikossa!
  • Säännölinen treenaaminen 3 x / vko (joogaa + kotitreeniä pääosin)
  • Pieni kiristys kiloihin ja pöhötys pois! -5kg kesään mennessä! 😉 (klik)
  • Henkinen hyvinvointi! Omaa aikaa riittävästi, ei kalenterin täyteen buukkaamista!
  • Olkapää kuntoon! (klik)
  • Rauta-asiat kuntoon! (klik)

Lisäksi mä haluan taas pystyä tekemään ylläolevassa kuvassa olevat liikkeet! 🙂 Silta oli mun ihan suosikkiliikkeitä ennen raskautta! Siihen mä pystyn, kun saan olkapään kuntoon ja jooga + kehonhuolto on osana mun jokaviikkoista treeniä. Noi molemmat käsilläseisontakuvat on raskauden jälkeen, joskus viime keväänä. Eli niihin mä pystyn heti taas kun saan olkapään kuntoon! Ja toi ”lähes” spagaattikuva on taasen sieltä vuodelta 2014.. että siihen on matkaa. Mutta sekään ei oo mikään mahdoton tehtävä!

Mä tykkään, että on konkreettisia juttuja joita kohti maltilla ja järjellä menee. Ne konkreettiset jutut pitää motivaation yllä silloin, kun meinaa lopahtaa into. Tää Terveempi minä -haaste on ehdottomasti kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin haaste!! Ei mikään kahdessa viikossa -10kg juttu! 😀

Mitä mä tuun teille antamaan tän haasteen myötä?

  • Tuun jakamaan teille viikottain blogissa ja IG:ssä jotain tähän haasteeseen liittyen. Konkreettisia vinkkejä ja ideoita ilmaiseksi! 🙂 Se voi olla jollain viikolla treenivideo, jollain viikolla se voi olla resepti. Se voi olla henkisen hyvinvointiin liittyvää juttua tai vaikka kehonhuoltovinkit.
  • Haluan myös jakaa teidän sisältöä haasteesta eteenpäin, jotta tekin pääsette vaikuttamaan miten haaste etenee. Jaan siis teidän suostumuksella myös teidän omia treenivinkkejä tai reseptejä.
  • Lisäksi kerran kuussa Foodin lahjoittaa yhdelle #kohtiterveempääminää hashtagia käyttävälle haasteeseen osallistuvalle 50€ lahjakortin Foodinin verkkokauppaan!!

Miten mä sitten teidät haastan mukaan? Mä haluan haastaa teidät seuraavasti:

  • Mieti miksi sä haluat lähteä mukaan haasteeseen? Onko jotain konkreettisia asioita, joihin haluat parannusta? (väsymys, paino, ulkonäkö, henkinen hyvinvointi tms..)
  • Kerro IG:ssä, että oot mukana tässä! Tägää @monnapursiainen Terveempi minä -aiheisiin kuviin ja storyihin, niin mä näen kaikki teidän julkaisut. Tän avulla pystyn myös jakamaan storyjä mun storyissä eteenpäin. 🙂 Käytä hashtagia #kohtiterveempääminää , jolloin kaikki haasteeseen osallistuvat näkee teidän muidenkin julkaisut. Näin osallistut myös siihen lahjakortin arvontaan joka kuukausi!

Kuka on mukana??

Mä ainakin!! 😉

Monna

Olkapään tilanne

Mä oon nyt puolisen vuotta kärsinyt kipeästä olkapäästä. Se on välillä ollut parempi ja välillä huonompi. Parempi se on ollut silloin, kun oon käynyt osteopaatilla sitä hoitamassa. Mutta sitten jotenkin tän kaiken keskellä oon unohtanut varata uuden ajan ja kuntoutus on jäänyt kesken.

Mun olkapää alkoi tosiaan kipuilla joskus viime kesänä. Siihen asti se oli ihan kunnossa, ei mitään vaivaa missään. Ei myöskään mitään tapaturmaa, missä olisin jotenkin sen satuttanut. Luultavasti olkapää on mennyt huonoksi mun huonon keskivartalon tuen, pitkään kestäneen erkauman, huonon lapatuen, vähäisemmän treenin jne.. yhteistuloksena. Nyt kuitenkin siinä on näkymässä valoa tunnelin päässä!! Niin ihanaa! Olkapää on ollut siis todella kipeä, siinä on ollut kovaa leposärkyä ja käden liikelaajuus on ollut super pieni ja monet liikkeet on olleet kivuliaita tehdä.

Oon nyt käynyt pari kertaa ihanalla ja super taitavalla fysioterapeutilla Sara Seppäläisellä FemiHealthissa. Pyysin, että Sara laittaisi mulle diagnoosin kirjallisena. Se kuuluu näin:

Impingemet eli ”ahdas olka” -syndroomasta on kohdallasi kyse – Olkavarren loitonnus (sivukautta ylösnosto), ja elevaatiossa (kohotus edestä ylös) sekä passiivinen ja aktiivinen sisäkierto provosoivat oireen ja näissä liikesunnissa on selkeät liikerajoitukset. Sisäkierto ensikäynnillä n. 5 astetta, kun tavoite on 60-70 astetta. (!!)
Hartiarengas on romahtanut eteen alas ja lavan asento on sisäkiertoinen. Insertioalueiden (lihasten kiinnitys alueiden) ärsytystä on selkeästi hauiksen pitkän pään ja suoraspinatus -lihaksen kiinnitys alueilla.
Lähdettiin liikkeelle olkanivelen takakapselin liikkuvuudesta (kylkimakuu) ja aktiivisesta olkanivelen pään kaudalisaatiosta. Puhuttiin välttämiskäyttäytymisestä. Näillä helpotti leposärky ja pelko liikkeestä. Hartiarengas ja olkanivelen seutu olivat rennommat seuraavalla käynnillä, jossa keskityttiin koko oikean puolen kehon tilaan, jonka kannattelu on romahtanut ja kiertosuunnan hallinta lantiolla puutteellinen. Haimme lavan lempeän liikkeen kautta hallintaa kiertosuuntiin lantiolla ja kehon kannattelua (kepit). Lavan neutraaliasennon tunnistaminen ilman voimakasta leveän selkälihaksen alaspäin vetävää tyyliä. Teippi on apuna ohjaamassa lavan oikeaa liikesuuntaa.

Mua helpottaa ihan hirveästi se, että tiedän saavani olkapään kuntoon ilman leikkausta tai kortisoonia! On hurjaa, että alkutilanne on ollut noin huono! Mutta kyllä mä sen oon tiedostanutkin! Myös tuon Saran mainitseman välttämiskäyttäytymisen oon huomannut. Itse asiassa siitä puhui mulle jo mun ihana osteopaatti-ystävä Sara! <3 Se on hurjaa miten sitä voikin omilla ajatuksillaan ja peloillaan vaikuttaa negatiivisesti kehoon. Oon välttänyt tiettyjä liikkeitä niin paljon, että oon saanut sen olkapään asennon vaan huonommaksi ja huonommaksi.

Nyt oon saanut näiden kahden fyssarikerran jälkeen neljä kotiliikettä, joilla kuntoutan olkapäätä joka päivä. Sara myös laittoi mulle kinesioteippiä tällä kertaa, ohjaamaan olkapään asentoa hieman oikeampaan asentoon. 🙂 Puolentoista viikon kuluttua on taas seuraava kerta ja toivon, että ollaan taas päästy askel eteenpäin.

Se mikä on myös ihana asia, on se ettei sitä leposärkyä oo enää!! Huomaan myös, että jo nyt liikelaajuus on kasvanut käden liikkeissä.

Kun puhun Terveempi minä -projektista, siihen liittyy ehdottomasti isona osana myös tää olkapää-asia! Kyselin teiltä eilen blogissa ja IG:ssä, että olisitteko te kiinnostuneita jonkinlaisesta Terveempi minä-haasteesta. Niin moni vastasi kyllä, että meinaan nyt kehitellä jotain meille kaikille tätä ajatellen!! Kerron lisää vielä tällä viikolla, joten stay tuned! 😉

Monna