Hae
Monna Treenaa

Tyhjästä voi nyhjästä!

Tänä viikonloppuna olen saanut viettää aikaa ihanien ystävien kanssa.
Perjantaina ja lauantaina mulla oli vapaapäivät, joten tänään on työpäivä.
Ihanien ihmisten kanssa viettämäni aika sai taas monta ajatusta mieleen. Ja nyt mieli virkeänä oonkin tässä päivässä, eikä haittaa yhtään vaikka sunnuntai menee töitä tehden.

2014_08_29_13_47_24
Perjantaina oltiin ystävien kanssa 90-luvun festareilla. Hauskaa oli, mutta koti kutsui aikaisin. 🙂 Näin silti monta mahtavaa artistia ja sain viettää aikaa rakkaitten kanssa.
Juteltiinkin paljon.

Laitoin festareilta kuvan Facebookkiin ja siihen eräs rakas ystäväni kommentoi, että ”Hitto Monna kun sulla on aina niin hauskaa! 😉
Vaikka tiedän, että tää oli vitsi, enkä ottanut sitä missään tapauksessa huonolla, se sai mut ajattelemaan.
Ja mieleen tuli, että luin jokunen aika sitten jonkun blogista siitä minkälaisen kuvan itestään antaa, vähän jopa tiedostamatta. En muista kenen blogista, mutta hyvä juttu se oli!
Näiden kahden jutun aikaansaamana pohdin myös omaa ns. ”julkisuuskuvaa” minkä itsestäni oon muodostanut.

Tajusin, että helposti vaikuttaa siltä, että mulla on tosiaankin aina hauskaa. Kaikki on kivaa ja mä oon aina iloinen ja nään rakkaita ihmisiä ja teen töitä jota rakastan. Syön vaan superfoodeja ja pulled pork-hampurilaisia. Treenaan kivoja juttuja ja jes mikä fiilis 24/7 ympäri vuoden.

Todellisuudessa mulla ei oo ainaa hauskaa. Kellä oikeesti olis?
Mulla on paljon paskoja päiviä, paljon tapahtuu asioita minkä vuoks meinaa itku päästä ja harmittaa. Paljon joudun uhraamaan, että voin tehdä tätä työtä ja elää tällaista elämää kuin nyt elän. Vaikka nyt on asiakaskalenteri 100% täynnä, niin huoli siitä että onko asiakkaita myös parin kuukauden päästä tai ensi vuonna, on koko ajan ilmassa. Eikä blogin pitäminenkään ole pelkkää yhteistyötuotteiden saamista ja lahjapapereissa pyörimistä.

Mutta mä kerron eteenpäin vaan niistä iloisista asioista. Mä laitan kuvia vain niistä kivoimman näköisistä ruuista. En mä jaksa jokaisesta munakkaasta tai kaurapastamössöstä ottaa kuvaa. Kun mä treenaan, mulle tulee siitä hyvämieli ja olo. Mä kerron siitä.
Silloin tällöin laitan kuvia kun oon iloinen mun ystävien kanssa. Enhän mä halua laittaa kuvaa vaikkapa jostain viestiketjusta, missä kinastelen jonkun ystäväni kanssa.

20140830_180744
Nyt on pyörinyt instagramissa ja blogeissa paljon tämä kiusaamista vastaan oleva kampanja. #kutsumua
#kutsumua-kampanjan ideana on ottaa kuva kahdesta (tai useammasta) sanasta, josta toinen (toiset) kuvaa sitä lokeroa, johon ihminen on yritetty tunkea tai jolla ihmistä on haukuttu/kiusattu ja toinen (toiset) sellaista ominaisuutta, jonka tahtoisi muiden itsessään näkevän ja muistavan.

Mä oon miettinyt pääni puhki, että mitä mä kirjoittaisin tuohon lappuun. Mä haluaisin osallistua kampanjaan, mutta en tiedä mitä kirjottaisin.
Mua on kiusattu ala-asteella. Mutta mä en muista niitä haukkumanimiä. Oon ehkä halunnut unohtaa ne?
Entä mitä mä kirjoittaisin siihen toiseen sarakkeeseen? Minkälaisena mä haluaisin että muut näkee mut..? En osaa sanoa.

Eilen ystäväni synttäreillä ystäväni piti pienen puheen.
Hän keräsi lavan eteen kuusi ihmistä, jotka hänelle on elämänsä aikana jollain tapaa merkannut vähän enemmän tai eri tavalla kuin joku muu.
Mä pelkäsin, että mut kutsutaan sinne lavan eteen. Ja niinhän mut kutsuttiin.
Rehellisesti sanottuna mä vapisin siellä. Mä mietin, että mitähän hän sanoo musta. Tietenkin tiesin, että jotain kaunista. Enhän muuten siellä seisosi vapisemassa kuin haavanlehti.

Kun ystäväni puhui sitten minusta, tuli hyvämieli. Silti jotenkin hävetti seistä siellä. Että miten mä muka nyt oon jotenkin erikoisempi kuin joku toinen. Vähättelin taas itseäni. Ja kainostellen katsoin lattiaan melkein koko puheen ajan. Lopuksi hän sanoi, että ”Monna on niin loistava esimerkki siitä, että tyhjästä voi nyhjästä melkein mitä vaan jos oikeasti tahtoo ja yrittää.

Ehkä se on tosiaan se mitä voisin kirjoittaa siihen #kutsumua-lappuun.
Haluan olla esimerkki.
Esimerkki siitä, että oikeasti moni asia on saavutettavissa ja mahdollista jos uskaltaa yrittää.
Ja vaikka tiellä on niitä isojakin kiviä välillä, niin ne pystyy ylittämään tai kiertämään.
Kyllä mä toivoisin, että jotkut asiat ois menneet elämäni aikana paremmin ja että esim. mulla olis mun rakas isäni vielä elossa ja mun lähellä. Mutta kun se mun elämä ei oo aina vaan kivaa ja hauskaa, niin siitä pitää yrittää tehdä sellainen. Hauska ja kiva. Mahdollisimman paljon.

20140830_180659
Ja vaikka mä välillä epäilenkin itseäni tai taitojani, niin mun on silti vain luotettava itteeni ja yritettävä. Ei tästä muuten tulis mitään.
Mä aion uskaltaa mennä vaikeamman tason tankotunneille, mä aion tehdä kaikkeni että pystyn elättämään itteni tällä ammatilla, mä aion tehdä kaikkeni, että pystyn edelleenkin laittamaan niitä iloisia ja hauskoja kuvia hetkistä mun rakkaiden ystävieni ja perheeni kanssa.
Ja mä aion edelleen olla yrittää kaikkeni, että voin olla se esimerkki. Ja näyttää, että tosiaankin tyhjästä voi nyhjästä!

Pus ja ihanaa sunnuntaipäivää! <3

Rullailua jaloille!

Kuinka monille teistä rullailu on tuttua? Kuinka moni omistaa rullan tai pari? 🙂
Minäpä kerron teille muutaman sanan ja annan hyvät vinkit jalkojen rullailuun.
IMG_0566

Foamrollaus / putkirullaus on erittäin hyvä lihashuoltomuoto. Sitä voi käyttää ennen treeniä, treenin jälkeen tai kokonaan erikseen treenistä. Putkirullausta voi jokainen tehdä kotona, salilla tai vaikkapa mökin pihalla.
Foamrollerilla on tarkoitus käsitellä lihaksia, lihaskalvoja ja pehmytkudoksia. Sitä käytetään avaamaan pehmytkudoksia ja poistamaan lihaskalvoista jännitys.
Kireä lihaskalvo rajoittaa liikkuvuutta ja foamrollerilla tätä on helppo huoltaa itse.

Liike nro 1 – Etureidet:
IMG_0552
Asetu rullan päälle makaamaan niin, että rulla jää reisien alle.
Rullaa itseäsi putken päällä eteen ja taakse, älä kuitenkaan ylitä polvia.
Voit pitää kädet joko suorana tai kyynärpäät lattiassa. Muista pitää keskivartalossa tuki, ettei selkä mene notkolle.
Jos haluat tehostaa tätä, tee yksi jalka kerrallaan. Tällöin saat vielä lisättyä vartalonpainoa rullattavan jalan päälle.

Liike nro 2 – Sisäreidet, reiden lähentäjät:
IMG_0579Aseta rulla polven yläpuolelle. Ota käsillä tuki lattiasta, rullaa itseäsi taaksepäin, niin että rulla siirtyy kohti nivustaivetta. Rullaile edestakaisin nivustaipeen ja polven välistä aluetta.

Liike nro 3 – Takareidet:
IMG_0558Asetu rullan päälle istuvaan asentoon niin, että rulla jää takareisien alle.
Pidä kädet suorina lattiassa kehosi takana. Työnnä käsillä itseäsi eteen ja taakse. Älä ylitä polvitaivetta.

Liike nro 4 – Pohkeet:
IMG_0564
Aseta rulla nilkkojen yläpuolelle. Työnnä itseäsi alaspäin niin, että rulla liikkuu ylöspäin kohti polvitaivetta. Älä ylitä taivetta, vaan rullaile takaisin alaspäin.
Liikettä voit tehostaa tekemällä yhden jalan kerrallaan ja laittamalla toisen jalan tehtävän jalan päälle painamaan.

Liike nro 5 – Reiden ulkosyrjä, TS-kalvo
IMG_0570
Kuten ehkä ilmeestä voi päätellä, tämä on ainakin itselläni yksi kivuliaimmista kohdista kehossa.
Asetu rullan päälle niin, että se jää alemman reiden ulkosyrjän alle. Tuo päälimmäinen jalka koukkuun eteen tai taakse. Työnnä käsillä sekä vapaana olevalla jalalla itseäsi edestakaisin.

Näiden liikkeiden lisäksi jaloista voi rullailla myös pakarat ja lonkankoukistajat. Ja kannattaakin.
Mulla rullailu monesti kotona tehdessä on vähän ”hätäistä”, koska eräs karvainen poika pyörii koko ajan kimpussa ja on nuolemassa korvaa ja hyppimässä päälle.. Ja tällä karvaisella pojalla en tarkoita miestäni, vaan koiraamme Gereä. 😀

Terve! Saanko mäkin tulla leikkimään tolla rullalla?

Terve! Saanko mäkin tulla leikkimään tolla rullalla?

Putkirullauksen tehoa voi itse säätää rullan kovuuden, erilaisten nyppylöiden ja paksuuden avulla. Myös kehonpainolla pystyy tehostamaan rullausta, eli esim. siirtämällä painoa enemmän vain toiselle jalalle jne. 🙂

Foamroller.fi – sivulta voit ostaa näitä erilaisia rullia!
Kun kassalla kirjoitat tarjouskoodikohtaan: MONNATREENAA, saat ostoksesta -10% alea!! 🙂

Mukavaa viikonloppua ja rullialuhetkiä toivotellen,
Monna <3

* Rullat saatu yhteistyössä Foamroller.fi kanssa.