Hae
Monna Pursiainen

Alkoholi – miten, miksi ja kuinka paljon?

Alkuun KIITOS teille kaikille, jotka vastasitte mun kyselyyn alkoholista.

Oli tietysti aika arvattavaa, että tätä blogia lukevat eivät ehkä ole niitä jotka eniten alkoholia käyttää.
Mutta kuitenkin oli hauska lukea myös niitä vastauksia, että kerran viikossa ja lärvit tekee välillä hyvää. 😉 😀

Mä lähden nyt purkamaan näitä vastauksia, sekä omia fiiliksiä ja ajatuksia alkoholista.

sauna

Tarviiko sauna aina siiderin tai oluen?
Mun sauna ei.
Mä en yleensäkään juo mitään saunoessa. Mä nautin löylyistä ja jos ollaan mökillä, katselen ikkunasta metsään päin ja toivon näkeväni karhun siellä metsän reunassa.
En tuomitse saunaolutta, mutta en itse sitä vain tarvitse. Mun saunakokemus ei siitä mitenkään parane tai huonone olenko ottamatta tai ottaen.
Ymmärrän tavallaan sen pointin, että yksi olut tai siideri saunassa rentouttaa. Mutta sihahtaako sen jälkeen toinenkin olut ja kolmas? Vaikka olisi arki-ilta ja huomenna työpäivä? Sitä en enää niin ymmärräkään.

Mulla on alkoholiin jotenkin aika vahva suhtautuminen.
Ennen sitä tuli käytettyä paljon. Ystäviä näin oikeastaan ainoastaan juhliessa. Joka viikonloppu juhlin.
Ja tottakai, se oli osa nuoruutta. Mutta kyllä mä olisin ehkä voinut parit kossut olla juomatta tässä lähivuosien aikana..

Suhtautuminen alkoholiin on vahva myös siksi, että oma rakas isäni kuoli alkoholin liikakäytön vuoksi.

Alkoholinkäyttöä myös jeesustellaan ja vähätellään.
Se on ihan normaalia, että ottaa lasin viskiä (aina) iltaisin, koska uni ei muuten tule.
Se on ihan normaalia, että lounaalla vedetään lasillinen skumppaa ja sitten jatketaan töitä.
Se on ihan normaalia, että arki-iltana sihahtaa siksteri auki kohisten.
Se on ihan normaalia, että lomalla vedetään aamusta iltaan. Ja vielä illasta aamuun.

kuoh

Lomalla voi nauttia. Mutta tarkoittaako se sitä, että pitää olla pelti kiinni 24/7?
Kesälomalla saunassa voi ottaa sen siiderin tai oluen ja vaikka sen jälkeenkin vielä pari.
Mutta mitäs sitten jos kuukauden ajan joka ilta ottaa vaikkapa sen sixpackin verran?
Kun koittaa arkeenpaluu, kroppa onkin vähän ihmeissään ja kaljat kilahtelee auki kotonakin.
Mutta sekin on ihan normaalia?! Monelle se on. Eikä sitä edes kyseenalaisteta.

Moni mun kyselyyn vastanneista kertoi lopettaneensa alkoholin käytön kokonaan.
Itsekin olen jättänyt alkoholin todella vähäiseen kulutukseen. Mietin eilen illalla, että koska olen viimeksi juonut. En muistanut. Kysyin mieheltänikin, että koskakohan mä oon viimeks ollut juhlimassa? Hänkään ei muistanut.
Tänään kun selailin kuvia, muistin. Elokuun eka viikonloppu Tampereella Block Festeissä, siellä mä oon juonut viimeksi.
Eli kohta kolme kuukautta sitten. Meni synttärit ja kaikki välissä.. 😀 Synttäreillä nautin kahvista ja kakusta. Haha!
block

 

Oon myös miettinyt usein, että voisin ihan hyvin jättää alkoholin kokonaan.
Mutta toisaalta en halua tehdä sellaista päätöstä. Miksi pitäisikään?
Esim. tällä hetkellä mulla on vähän sellainen kutkuttava fiilis, että ois kiva pitkästä aikaa lähteä vähän ”humpalle” ja juoda vaikkapa vähän kuoharia.

Alkoholinkäyttöön mulla lienee vähän samanlainen suhtautuminen kuin kaikkeen muuhunkin. Jos 90% menee kunnolla, niin 10% voi mennä vähän löysemmin. 😉
Mä en missään tapauksessa tuomitse kokonaan alkoholinkäyttöä. Mutta kun se menee siihen, että valkoviiniä ei voi juoda kun se närästää ja sitten sitä juodaan kuitenkin blandaamalla vedellä tai vichyllä, niin silloin voidaan mun mielestä puhua jo vähän ongelmakäytöstä. Vai mitä ootte mieltä?

must sara tyt

 

Mä en tykkää krapuloista. No kukapa tykkäisi.. Mutta mulla ne on aivan järkyttävät. Joten myös sse on syy miksi en tykkää enää juoda usein.
Mä haluan mielummin käyttää vapaa-aikani hyvällä ololla ja virkeällä mielellä, enkä sängyssä maaten kun oksettaa niin paljon.
Kysyinkin teiltä, että jääkö kellään treenit välistä tai kärsiikö treenaaminen alkoholin käytön vuoksi.. Taisipa 99% vastata ei.
Eli sitten jos on juhlat tiedossa, niin treenit hoidetaan sen viikon osalta jo ennen sitä.
No näin tekisin minäkin.

gym

IMG_2760-001 IMG_2805-001

 

Kertokaa teiän omia fiiliksiä lisää! 🙂

Tää on mun mielestä vaan niin super mielenkiintoinen aihe!!
Kuinka paljon on ok? Onko se ok ollenkaan?
Miten paljon itsellä menee jos lähtee? Ja lähteekö lapasesta usein?
Tai ihan vaan muita fiiliksiä tän asian suhteen?
Onko osalla muuttuneet kaveriporukat/kaverit kun alkoholinkäyttö on vähentynyt?
Onko tullut halveksuntaa lopettamisesta tai vähentämisestä?

-Monna <3
IMG_2850-001

Äiti-tytär-päivä

Pari kuukautta sitten mä päätin, että haluan viedä mun äitini johonkin.
Viettämään yhteistä aikaa ja tekemään jotain mukavaa, ihan vaan kaksistaan.
Mun äiti on ehkä maailman kovin huolehtija ja ”pelkätyttö”, halusin tarjota hänelle hetken rauhoittumista ja olemista vaan.
Ilman huolia ja pelkoa mistään. 🙂

Tiesin, että Lara Fabian on tulossa Suomeen. Tiesin, että Finlandia-talon konsertti oli jo loppuunmyyty. Mutta Turun Logomoon oli vielä tilaa.
Ajattelin, että siinäpä tilaisuus. Vien äidin konserttiin ja jäädään Turkuun yöksi. Syödään ja makoillaan hotelilla.

Ostin liput ja postitin ne äidille ylläriksi.
Varasin huoneen Scandic Juliasta.

IMG_3170

20141026_150832 IMG_3176 IMG_3180 IMG_3184

Saavuttiin Turkuun iltapäivällä.
Tuotiin laukut huoneeseen ja lähdettiin syömään.

 

Ruuan jälkeen tultiin takaisin hotellille ja vaihdettiin konserttivaatteet päälle. 🙂
IMG_3191 IMG_3196 10171731_10152763269535351_4478013755808871218_n 20141026_170946 20141026_171030

 

Logomo sijaitsi hotellilta vajaan parin kilometrin päässä, joten jätettiin auto hotellin parkkihalliin ja lähdettiin kipittelemään kohti Logomoa.
Me ei oltu kumpikaan käyty ennen konsertissa Logomossa.
Ihmisiä valui paikalle kävellen ja autoilla, porukkaa oli todella paljon. Taisi siis olla Logomokin loppuunmyyty.
Scandic

Konsertti oli aivan ihana.
Me äidin kanssa tykättiin molemmat eniten ranskankielisistä lauluista. Aivan huikean kaunis ääni Lara Fabianilla.
Uskomaton voima äänessä.

Konsertista käveltiin takaisin hotellille ja löysäiltiin loppuilta siellä telkkaria katsoen ja höpötellen.

 

Aamupalaa odotettiin molemmat innolla. 🙂
Me tykätään molemmat hitaista aamuista, siitä että voi oikein kunnolla ajan kanssa vaan istua ja vaikka tuijottaa eteenpäin. 😀

IMG_3210

Tiesin jo etukäteen, että Scandiceissa on aina ollut todella runsas ja hyvä aamiainen.
Siispä odotukset oli korkealla.
Tälläkään kertaa ei tarvinnut pettyä!!
Aamiainen oli runsas. Se oli monipuolinen. Sieltä pystyi kokoamaan ihan minkälaisen aamiaisen tahansa.
Parasta oli se, että aamiaisella oli otettu huomioon erityisruokavaliot, kuten gluteiiniton. Ihan huikeata!!
Tarjontaa oli paljon hedelmistä, leivistä, mysleistä, kinkuista, juustoista ja vaikka mistä!!

IMG_3208 IMG_3211 IMG_3214-001 IMG_3219 IMG_3223 IMG_3225 IMG_3237 IMG_3243 IMG_3245 IMG_3247 IMG_3249 IMG_3252 IMG_3255 IMG_3256 IMG_3257 IMG_3260

 

Kuten jo instagramiin ehdin kehua, oli aivan super helppoa koota aamiainen mullekin fodmap-ruokavaliota noudattavasta.
Fodmap-ruokavalio on ruokavalio ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsiville.

IMG_3227 IMG_3230 IMG_3234 IMG_3261

Ilo oli huomata myös maitolaarissa erilainen maitovalikoima. Ei ollut vain tavallinen kevyt maito ja sitten ”spessuvaihtoehtona” laktoositon. 😉
Vaan oli kolmea eri vaihtoehtoa ns. normimaidon tilalle.

IMG_3263 IMG_3265 IMG_3267 IMG_3278 IMG_3284

Mahat täynnä ja erittäin tyytyväisinä minilomaan ja äiti-tytär-laatuaikaan lähdettiin kohti kotia. <3

 

Yhteistyössä: Scandic Suomi