Hae
Monna Pursiainen

Mikä tekee sut onnelliseksi?

Mun mielestä onnellisuus ja hyvinvointi pitäis kulkea käsikädessä.
Kirjoitin joku aika sitten siitä kun aloitin Oman elämäni inventaarion.
Siihen kirjoitukseen nimimerkki Sandra kirjoitti todella hyvän kommentin siitä, että hyvinvoinnista on muodostunut hänen mielestään kupla.
Kommentoin hänelle takaisin, että en haluaisi ajatella että näin on.

Nimenomaan. En HALUAISI. Mutta onko asia kuitenkin niin?
Onko hyvinvoinnista ja onnen tavoittelustakin tullut jotain suorittamista monille?

Rupesin oikein kunnolla miettimään tätä asiaa ja oikein kauhistuin siitä, että tosiaankin. Näin se saattaa monilla olla. ”Hyvinvointia” tavoitellaan hampaat irvessä perse pitkällä ja stressihormonit kympissä. Mutta eihän se ole hyvinvointia!?
Mikä ylipäätään määrittää hyvinvoinnin? Mitä se on?

Mikä tekee sut onnelliseksi?

Oletko hyvinvoiva ja onnellinen kun yrität kaikenlaiset opukset kädessä suorittaa elämääsi hyvinvoivemmaksi ja onnellisemmaksi?
Mitäpä jos keskittyisit vaikka niiden sadan opuksen sijasta vain yhteen? Tai vaikka vain siihen, että mitä oma kehosi ja mielesi sanoo?

Kukaan ulkopuolinen ei voi määrittää kenenkään toisen onnea ja hyvinvointia.
Toki joku voi antaa pieniä neuvoja ja opasteita löytämään sille omalle hyvinvointi- ja onnitielle. 🙂
Mutta ne asiat pitäisi kummuta omasta mielestä ja sydämestä.

Jollekin hyvinvointi tarkoittaa sitä, että keho voi hyvin. Että syö terveellisesti ja liikkuu paljon. Terve keho ja sitä kautta hyvämieli. Että kuuntelee omia tarpeitaan ja itseään.
Mulle se tarkoittaa sitä. Kun en syö päivittäin sokeriahöttökarkkeja, mun olo on oikeasti parempi. Kun syön fodmap-ruokavalion mukaisesti, mun olo on parempi. Kun urheilen, mun olo on parempi.
Mulle hyvinvointi tarkoittaa myös sitä, että silloin tällöin voin ottaa rennommin jos mieli tekee. Silloin mä voin hyvin. Olen hyvinvoiva. Hyvinvointi on mulle sitä.

Jollekin muulle se on toisenlaista. Eikä niiden tarvi olla samanlaisia asioita. Asioista jotka tekee itselle sen oman hyvinvoinnin, ei tarvitse saada kenenkään hyväksyntää. Eikä niitä asioita kannata vertailla.

Hyvinvointi on myös henkistä, ei pelkästään sitä miltä kroppa näyttää tai tuntuu.
Viitaten ensimmäiseen lauseeseeni, hyvinvointi ja onnelisuus pitäisi kulkea käsikädessä.
Jos fyysinen hyvinvointi on kunnossa, niin entäs se henkinen? Mitkä asiat siihen vaikuttaa? Eli mikä tekee onneliseksi?

Kuinka moni oikeasti miettii, että mikä tekee just mut onnelliseksi?
Olenko mä onnellinen?

Kun mä näen keskenään riiteleviä pariskuntia, perheitä jossa vaan huudetaan toisilleen ja lapset on hämillään, joka viikonloppu dokaavia ihmisiä, mä mieitn, että onko noi oikeasti onnellisia. Voisivatko ne olla jos pysähtyisivät ja miettisivät niitä juttuja?

Sitten vielä loppukevenys, tällaiset ohjeet luin Facebookista. Ohjeet on tehty ihmisille, ottaen oppia koirista. 😉

* Kun rakkaasi tulevat kotiin, mene aina iloisena tervehtimään
* Älä koskaan kieltäydy huviajelusta
* Kokemus raikkaasta ilmasta ja tuulesta kasvoillasi on silkkaa hurmiota
* Ota nokosia
* Venyttele ennen ylösnousua
* Juokse, telmi ja leiki päivittäin
* Hae huomiota ja anna ihmisten koskettaa sinua
* Vältä puremista silloin kun pelkkä murahdus riittää
* Lämpiminä päivinä pysähdy makailemaan pehmeällä nurmella
* kuumina päivinä juo runsaasti vettä ja lepäile varjoisan puun katveessa
* Kun olet onnellinen, tanssi ympäriinsä ja heiluta koko kehoasi
* Riemuitse pitkän kävelyn tuottamasta ilosta
* Ole uskollinen
* Älä koskaan teeskentele olevasi jotain muuta kuin mitä olet
* Jos jokin tarvitsemasi on haudattu syvälle, kaiva kunnes löydät sen
* Jos jollakulla on huono päivä, ole hiljaa lähellä ja nyhjäise hellävaraisesti
* NAUTI JOKAISEN PÄIVÄN JOKAISESTA HETKESTÄ!

Mikä tekee just sut onnelliseksi? Kertokaa! 🙂
20140905_180131

Dancehall Reggae!!! Juma mitä bootyn sheikkausta ja muuta ihanaa! ♥

Keväällä jo mietin, että haluaisin aloittaa taas tanssiharrastuksen.
Mietin, että haluan aloittaa jonkun lajin mitä en oo ennen harrastanut.
Ja halusin, että tanssista tulee taas osa mun viikkoa.
Päätin valita Dancehall Reggaen.
Dancehall Reggae on Jamaikalta lähtöisin oleva tanssi- ja musiikkityyli, jonka juuret ovat afrikkalaisessa tanssissa. Sanoja Dancehall ja Reggae voidaan käyttää yhdessä tai erikseen kuvaamaan tätä tanssityyliä. Dancehallissa yhdistyvät rentous ja voimakas fyysisyys
IMG_20140903_213758
Eilen se sitten starttasi! 🙂
Töiden jälkeen astelin kohti EtnoFitnesstä ja mietin, että voi hitto mihinköhän mä oon nyt ilmoittautunut mukaan.
Taas tuli se fiilis, että hitto mitä jos mä en osaakaan yhtään!! 😉 Mutta silti into piukassa olin menossa!
IMG_20140903_143715
Ihan ensiksi pitää sanoa, että olin super iloinen kun näin että meillä on ihan huippu opettaja – Mari Lindström
Kun koko syyskauden on mukana samalla tunnilla, niin mulle on tosi tärkeetä että opettaja on oikeasti hyvä.
Innostava, osaava ja lisäks tosi tärkeänä seikkana – pysyy rytmissä!
Tätä kaikkea Mari todellakin on! 🙂

Tunti aloitettiin lämmittelyllä. Dancehall reggaessa on tärkeetä oppia liikuttelemaan kehon eri osia eriaikaisesti. Vaikkapa kun peppu sheikkaa, pysyy ylävartalo ja pää paikallaan. Tai kun päätä liikutetaan ees taas, hartiat pysyy paikallaan ja liike lähtee vain kaulasta ylöspäin.
DCIM101GOPRO
Kyytiä Dancehallissa saa myös reidet. Tanssiasento on suht matala, eli melkein koko ajan ollaan pikkuisen polvet koukussa. Ja kun peppua sheikataan alhaalla, ollaan koko ajan staattisessa pidossa reisien päällä.
DCIM101GOPRO
Jo lämmittelyn aikana tuli kuuma. Keskivartalosta tulee paljon voimaa liikkeisiin ja jalat tosiaan koko ajan hommissa. Myös niska-hartiaseutu sai osansa. 😉

Sitten lähdettiin tekemään sarjaa.

Tämä on biisi minkä tahtiin aloitettiin tekemään ekaa koreografiaa:

Vitsi miten siistiä!!! Mä olin oikeesti niin innoissani tunnilla, että ois tehnyt mieli huutaa. 😀 😀
Mutta ajattelin pitää suuni kiinni. 😉 Hihi.
DCIM101GOPRO DCIM101GOPRO
Ihan super ihanaa on myös se, että tossa lajissa on hyvä jos on vähän reittä ja peppua. On mitä sheikata. Muutenkin laji on vähän sellainen, että BOOM ja asenne mukaan! Tuntui siltä, että mä oon oikeasti valinnut oikean lajin. Haaveilin kaikista aikuisbaleteista sun muista, mutta siellä sirojen neitosten keskellä mulla olis tullut varmaan ihan kömpelö ja hassu olo. Nyt kolahti niin muuvsit kuin musiikki. JEE!!! Onneks ens viikolla pääsee taas! 🙂

DCIM101GOPROTunnilla oli kokonaisuudessaan ihana fiilis. Mari rentoutti porukan ja meillä kaikilla oli niin mukavaa.. 😉 Tosi kiva nähdä samoja naamoja sitten viikko toisensa jälkeen ja tutustua ryhmässä ehkä uusiin ihmisiinkin syksyn aikana.

Tuun aina silloin tällöin kuvailemaan tunnilla. Mutta joka kerta en halua pitää GoProta mukana. Vaikkei se siellä tunnilla tekemiseen vaikuta, niin silti haluan pitää pääosin tunnit ”kameravapaana” ja kerran kuussa kertoa miten siellä menee ja onko tullut edistystä pepun sheikkaamisessa. 😉 Hihi.

EtnoFitneksellä on muuten nyt tulevana lauantaina tutustumispäivä SuperLauantai.
Kannattaa käydä kattomassa aikatauluja ja tuntitarjontaa heidän nettisivuiltaan: www.etnofitness.com
Ja menkää tanssimaan!! Se on niin siistiä! 🙂 🙂 🙂

♥: Monna