Hae
Monna Pursiainen

Somevaikuttaminen työnä

Somevaikuttaja – se on mun ammattini. Siihen kuuluu paljon asioita, se ei oo vain IG:n päivittämistä. 😉 Monesti kuulee, että bloggaajia ja vaikuttajia jotenkin väheksytään ammattiryhmänä. Ei somevaikuttamista oikeastaan edes pidetä työnä. Valitettavan usein kuulee, että ”no kai nyt jokainen jaksaa vähän jutella IG:n storyihin ja ottaa kivoja kuvia uusissa asuissa.

Mutta kun ei se mene niin. 🙂 Jokainenhan voi ottaa kivoja kuvia ja pistää videoita storyihin. Tai kirjoittaa blogipostauksia tai tehdä IGtv / Youtube -videoita.. mutta kuka pystyy tekemään siitä itselleen ammatin? Se ei oikeasti ole niin helppoa ja yksinkertaista. Se myös ottaa paljon. Moni somevaikuttaja antaa elämästään aika paljon muiden nähtäväksi. Kuinka moni sellaiseen olisi valmis?

Joel Harkimo haastoi mut ja muutaman muun somevaikuttajan työtä tekevän kertomaan omissa IG:n storyissä kohtaamistaan haasteista ja/tai kommenteista työtä kohtaan. Myös Janni Hussi puhui tästä storyissään ja haastoi lisää porukkaa keskustelemaan. Mun mielestä tää oli tosi hyvä juttu! Mä nimittäin itsekin oon aikoinani vähätellyt tätä työtä. Oon saattanut sanoa, että ”no mä kirjoitan sellasta yhtä blogia vaan..” tms. Mutta hitto vie! Sehän on ollut monta vuotta yks Suomen luetuimmista. Sen ja muun sometyön kautta mä saan mun ansioni. Miksi en olis siitä ylpeä?

Varsinkin alkuaikoina sain paljon vähättelevää kommenttia mun blogista. Mutta vieläkin kuulen välillä, että niin siis ”pelkästäänkö sä kirjoitat blogia ja teet vaikuttajan töitä”? Ihan kun siinä ei olis riittävästi hommia. 😀 Toki joo, kyllähän mulla on somevaikuttajan työn lisäksi myös edelleen oma treeniryhmä, sekä mun ja Johannan Vaikuttajamedia -yritys.

Johannan kanssa me halutaan nimenomaan auttaa somevaikuttajia tekemään työtään, verkostoitumaan, tekemään yhteistyötä yritysten kanssa, auttaa yrityksiä luomaan mielenkiintoisia tapahtumia vaikuttajille jne.. Meillä on myös workshoppeja, joissa halutaan antaa vinkkejä somevaikuttajille mm. oman kanavan kasvattamiseen. Ensimmäisen Vaikuttajan Somepaja meillä oli helmikuussa ja seuraava on huhtikuussa. Ensimmäinen paja myytiin loppuun viikossa ja nyt tähän toiseen pajaan on vapaana enää 4 paikkaa.

Vaikuttajan somepaja / Helsinki

Tapahtuma on suunnattu kaiken kokoisille vaikuttajille sekä vaikuttajiksi haluaville.

Tapahtuman ohjelma:

KUINKA KEHITTYÄ SOMEN AMMATTILAISEKSI? EROTU JOUKOSTA – TEE VAIKUTUS!

  • Miten rakentaa menestyvä henkilöbrändi somessa? / Emmi Lehtomaa, somemanageri
  • Mitä yritykset haluavat somevaikuttajasta? Minkälaisia yhteistyömahdollisuuksia yrityksen ja vaikuttajien välille voi rakentaa? / Johanna Varis, operatiivinen johtaja ja markkinointialan ammattilainen
  • Miten tulla menestyväksi somevaikuttajaksi! / Monna Pursiainen, ammattibloggaaja
  • Vinkit kuinka viedä oma somevaikuttaminen seuraavalle tasolle!
  • Tapahtumassa aamiainen & goodie bag mukaan!

Tapahtuman tiedot:

Tapahtuman hinta 69 € / osallistuja. Sitovat ilmoittautumiset osoitteeseen: tapahtumat@vaikuttajamedia.fi
Tapahtumaan mahtuu vain rajallinen määrä osallistujia. Nyt siis jäljellä NELJÄ PAIKKAA!

Tapahtumien ja workshoppien lisäksi, minä ja Johanna ollaan tehty ensimmäiset e-kirjamme! 🙂 Minä IGTV:stä ja Johanna Kuinka tienata bloggaamisella?

IGtv E-KIRJA

Tämä E-kirja kertoo sinulle mikä on IGTV, miten sitä tehdään, miten sen sisältöä voi suunnitella ja miten sitä markkinoidaan.

E-kirja pitää sisällään mm.

  • Tekniset asiat: Miten kuvata, miten editoida sekä vinkit eri editointiohjelmiin
  • Sisältösuunnittelu: Miten löytää oma juttu, miten erottautua muista
  • Markkinointi: Missä ja miten kertoa uusista videoista
  • Videoiden tavoite: Miten asettaa tavoitteet videoille
  • E-kirjan avulla opit IGTV:n alkeet ja pääset aloittamaan omien IGTV-videoiden tuotannon.

Hinta 19,90€ – voit ostaa sen TÄSTÄ

KUINKA TIENATA BLOGGAAMISELLA E-KIRJA

Blogien kirjoittaminen on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Joillekin bloggaajista blogin pitäminen on pelkkä harrastus, mutta osalle blogi on joko sivu- tai päätyötä, josta saa vakituista tuloa.

Jokaisella bloggaajalla on mahdollisuus saada bloggaamisesta tuloja, blogin koosta riippumatta.

Blogin tulomahdollisuuksia on monia ja tässä E-kirjassa paneudutaan niihin tarkemmin.

Mukana mm.

  • Kaupalliset yhteistyöt
  • Affiliate-markkinointi
  • Display-mainonta
  • Sponsoroidut sisällöt
  • Brändilähettiläisyys

E-kirjan luettuasi sinulla on selkeä kuva kuinka hinnoitella yhteistyösi ja miten saat bloggaamisesta vakituista tuloa.

Hinta 19,90€ – voit ostaa sen TÄSTÄ

Viime viikolla meillä oli Vaikuttajien CitySurvivors ja tänään me saatiin järjestää ihana joulukalenteripaja asiakkaallemme LuKLabelille ja valituille vaikuttajille. Vaikuttajat pääsivät oikeasti päästämään luovuutensa valloileen ja osallistumaan LuKLabelin tulevan joulun joulukalenterin suunnitteluun. Oli kyllä niin inspiroiva aamu!

Ensi viikolla on taas yksi tapahtuma ja sitten parin viikon päästä tuo Somepaja. 🙂

Mä tykkään todella paljon tehdä töitä tällä alalla, joko itse vaikuttajana tai sitten siellä taustalla tapahtuman järjestäjänä tai jonkinlaisena ”tukihenkilönä” muille vaikuttajille koulutuksissa jne. Mä oon sitä mieltä, että tämä ala on edelleen isosti kasvava ja tällä alalla on potentiaalia vaikka mihin!

Mä rakastan myös sitä yhteishenkeä mikä vaikuttajilla on. Musta tuntuu, että ihan lähiaikoina on alettu puhaltamaan yhteen hiileen. Jossain vaiheessa oli vähän sellainen kutina, että moni ajatteli toisen somevaikuttajan olevan suoranainen kilpailija. Mutta nykyään ymmäretään se, että me itse asiassa voidaan yhdessä tehdä toinen toisistamme vielä menestyvämpiä! 


Ihanaa viikonloppua kaikille! <3

Monna

3 kommenttia

  1. Pohtija kirjoitti:

    Olisi mielenkiintoista lukea postaus aiheesta, mistä sana vaikuttaminen ja vaikuttaja on tullut. Kehen vaikutatte ja miten? Ja kuinka tärkeänä pidätte roolianne vaikuttajina laajemmin ajateltuna? Ja kuinka laaja teidän vaikuttamiskohde on? Ymmärrän, että näette kävijät jne, mutta entä kohderyhmä? Veikkaan, että kohderyhmä on hyvin homogeeninen. Koetteko te vaikuttajat, että olisitte enemmän vaikuttajia, jos kohderyhmä olisi keskenään erilaisempi? Tai toivotteko edes sellaista?

    Minun on vaikea jutella aiheesta kaveripiirini kanssa, koska he eivät seura somea, kuten minä teen. Mielenkiintoisen avauksen teki Joel Harkkmo vaalien alla, jonka takia rupesin pohtimaan teidän vaikuttajien vaikutusmahdollisuuksia ?

    • Monna kirjoitti:

      Sana on suora käännös ulkomailla käytettyy ”Social Media Influencer”. 🙂 Eli some vaikuttaja.
      Itse asiassa analytiikasta näkyy kävijämäärien lisäksi ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti jne.. Aika paljon! Google on ovela ja kaikkitietävä. 😉

      Mun mielestä on tosi tärkeetä ymmärtää, että meillä somevaikuttajilla on oikeasti VAIKUTUS ihmisiin. Ei kaikkiin, mutta johonkin osaan. Sen takia onkin hyvä miettiä minkälaista sisältöä kukin tuottaa. 🙂

      • Pohtija kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. En tiennytkään, miten tarkan kuvan saatte kävijöistä! On jopa pelottavaa, jos näin käyttäjänä miettii. ?
        Pitää tutustua aiheeseen laajemminkin.

Vastaa