Hae
Monna Pursiainen

Ai maksetaanko tollaisesta palkkaakin?

-> Miksi 40 000 TV-katselijaa olisi markkinointimielessä yhtään parempia silmäpareja, kuin 40 000 instagram-käyttäjää?

-> Miksi joku yritys tarjoaa -25% alennusta tuotteistaan blogipostausta / IG-julkaisua vastaan (kun julkaisu tavoittaa yli 40 000 ihmistä viikossa) ja taas toinen yritys on valmis maksamaan yhteistyöstä satoja euroja + ne brändin tuotteet kuuluvat tietysti yhteistyödiiliin?

-> Miksi edelleen on ihmisiä, jotka ajattelee, että ”Ai tosta maksetaan palkkaakin?”

SOMEVAIKUTTAJA = TYHJÄNTEKIJÄ?

Somevaikuttaja on sanana ja ammattinimikkeenä samanlainen, kuin personal trainer oli 5 vuotta sitten. Muistan monesti kuulleeni ja lukeneeni keskusteluja, joissa parjattiin, että ”no pt:ksi voi alkaa kuka vaan ja vähän laittaa jengiä menemään kyykkyyn”… Jep, sitähän se pt:n työ juuri on. 😀

Somevaikuttajan työstä taas kuulen paljon vähättelyä tänä päivänä. ”No sehän nyt vaan on sitä, että ottaa jonkun kuvan jonkun shampoopurkin kanssa ja laittaa instaramiin. Hyvähän siitä on tienata.” ….Jep, niinhän se just menee. 😀

Mites sitten jos ajatellaan ihan oikeasti tätä hommaa!

-> Somevaikuttaja, joka tienaa somella on tehnyt usein vuosien (tai joissain tapauksissa lyhyemmän) ajan säännöllistä työtä (yleensä jonkin muun työn ohella), että saa omaan kanavaansa seuraajia. Sellaisia ihmisiä, jotka on aidosti ja oikeasti kiinnostuneita juuri kyseisen vaikuttajan sisällöstä.

-> Somevaikuttajan täytyy osata tänä päivänä kuvata, käsitellä kuvia, tuottaa kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti (lue: minimissään 4 x / vko kuva + päivittäin videomateriaalia storyjen puolelle). Vaikuttajan täytyy osata kirjoittaa ja saada ihmiset luottamaan häneen.

-> Somevaikuttajan täytyy antaa itsestään ja elämästään PALJON, jotta hän on kiinnostava, jotta hän saa seuraajia ja jotta hän saa niitä kaupallisia yhteistöitä palkaksi siitä työstä.

Jos et ole koskaan tehnyt yhtään kaupallista yhteistyötä ja sitä ennen vuosia tätä hommaa ilmaiseksi, niin ethän pliis aliarvio ja väheksy!! 


Mulla on instagramissa reilu 23 450 seuraajaa. Mun tili tavoittaa viikottain 40-70 000 ihmistä! Siis KYMMENIÄ TUHANSIA ja ihan JOKA IKINEN VIIKKO!! Lisäksi mun sisältöjä katsotaan viikottain YLI MILJOONAA KERTAA! Miksi ihmeessä siis minä tai kukaan muukaan somevaikuttaja, on sitten mikrovaikuttaja, keskisuuri vaikuttaja, suuri vaikuttaja tai julkisuuden henkilö, tekisimme työtä ilmaiseksi?

Miksi meidän kanavassa saisi mainostaa ilmaiseksi ja tavoittaa kymmeniä tuhansia ihmisiä, mutta radiossa tai TV:ssä samainen mainostila maksaa tuhansia euroja?

Ja ihan vaan FYI; kaupallinen yhteistyö on meille somevaikuttajille siis tosiaan ihan TYÖTÄ! Teemme sen 100% täysillä, käytämme tunteja ja tunteja niiden suunnitteluun, kuvaamiseen, sisällön tuottamiseen jne. Haluamme tehdä jokaisen yhteistyön kunnolla ja persoonallisesti. Haluamme tehdä yrityksen kanssa mahdollismman hyvää jälkeä ja tulosta. Siis oikeasti myös tulosta, että yritys löytää kauttamme uusia ostavia asiakkaita.

Emme myöskään tee yhteistyötä KAIKEN kanssa. <3 Me valitsemme brändit, jotka sopii meille. Tai ainakin suurin osa niin tekee. Valitsemme brändit ja tuotteet, joiden takana voimme seistä. <3 Ja olemme kiitollisia ja otettuja jokaisesta yrityksestä, joka haluaa kanssamme tehdä yhteistyötä. <3

Amen.

Monna <3

 

2 kommenttia

  1. myprojectisme kirjoitti:

    Amen tosiaankin. Nyt on todella hyvin ja napakasti kirjoitettu ihan oikeasta asiasta!

  2. monnatreenaa kirjoitti:

    Kiitos Jenni! <3

Vastaa