Hae
Monna Treenaa

Keinot loppu, missä olet uni?

*Sisältää mainoslinkkejä

Meillä on nyt ihan keinot loppu. Emma on viimeiset 2 kuukautta (vähintään) herännyt joka yö klo 01.30-03 välillä ja haluaa meiän viereen. Mä herään siis JOKA yö tuohon aikaan ja kun Emma nukahtaa takaisin (aika nopeesti) mä haen unta jonkin aikaa.

Mitä tapahtui hyville unille?

Emma nukkui jo tosi hyvin jossain vaiheessa. Nukahtaminen saattoi olla vähän hankalaa ( 😀 ), mutta kun hän nukahti, nukkui aamuun asti omassa sängyssä. Jotain tapahtui, koska nyt joka (hemmetin) yö meillä herätään ja vaelletaan meiän huoneeseen.

Me ollaan kokeiltu sitä, että patja on Emman sängyn vieressä ja minä nukun siinä. Tätä keinoa suositteli moni: aikuinen lapsen huoneessa pari viikkoa ja lapsi oppii ettei öisin tarvi herätä, vaan voi turvallisesti nukkua. No…. kun patja vietiin pois, Emma hätääntyi öisin, että missä ihmeessä se äiti nyt tuosta vierestä on.

Me ollaan kokeiltu sitä, että patja on meiän sängyn vieressä ja Emma saa siihen kömpiä öisin. Mutta hän herättää silti aina mut; äiti, minä tulen nyt tähän nukkumaan. Sen jälkeen mä lähden hakemaan Emman huoneesta sille peittoa ja sulkemaan yövaloa. Peittelen Emman, Emma nukahtaa minuutissa ja mä pyörin parikymmentä minuuttia ennen kuin uni tulee takaisin.

Ollaan kokeiltu tarra-palkintojuttua; Jokaisesta hyvästä yöstä (eli koko yö omassa sängyssä) tulee tarra ja sitten kun on niin ja näin monta tarraa tulee palkinto. Ei riitä motivaatioksi öisin! Eilen illalla Tuukka ja Emma rakensi taas uuden tarra-paperin. He suunnittelivat, että yhdestä yöstä tulee jäätelö. Kolmesta yöstä tulee joku kiva lelu. Viidestä yöstä sitä ja tätä jne… Emma oli innoissaan tästä ja illalla, kun mentiin nukkumaan juteltiin vielä tästä tarra-hommasta. -> Yöllä kun hän heräsi, kysyin, että miten se tarra-palkinto? Emma sanoi vaan, että ei halua. Halusi meidän väliin.

Meillä on ollut diffuuseri, josta tulee hiljalleen yön mittaan laventelia Emman huoneeseen, jonka pitäisi rauhoittaa. Diffuuseeri pitää ihanaa hiljaista merenkohinaa ja sen pitäisi rauhoittaa. No eipä rauhoita. Joka yö klo 01.30-03 ylös!

UUSI SÄNKY ja Vuorokausikello

Ajattelin, että uusi sänky pelastaa, sellainen turvallinen kehikko ja siellä Emma nukkuisi kuin tukki! No aivan ihana sänky on! Emman mielestä prinsessasänky, mutta silti herätys klo 01.30-03 välillä. Sänkyyn kuitenkin iltaisin mennään mielellään, eikä tuu enää sitä, että ”minä haluan teidän väliin suoraan”. Eli sängyn vaihto oli hyvä veto! Ja onhan se ihanan näköinen! 😉

Tilasin myös vuorokausikellon. Siitäkin meille vinkattiin! Tämä kello vaihtaa kellotaulun väriä silloin, kun saa herätä ja silloin, kun mennään nukkumaan. Se on vihreä päivällä ja lampaan silmät on auki. Se muuttuu punaiseksi silloin, kun pitää mennä nukkumaan. Myös lampaan silmät menee silloin kiinni.

Tämä kello on ollut hyvä apu nukahtamisessa! Emma aina innoissaan tulee huoneeseen iltaisin katsomaan, että onko lammas mennyt jo nukkumaan. Kun lammaskin on mennyt, Emmakin menee. 🙂 Nukahtaminen on siis uuden sängyn, vuorokausikellon ja unipöllön ja ihanien prinsessalakanoiden avulla helpottunut todella paljon! Emma nukahtaa tällä hetkellä 15 minuutissa! (apua, nyt kun sanon tän ääneen, niin varmaan tänään nukahtamiseen menee tunti!!)

UUDET SÄÄNNÖT PERHEESSÄ

Me ollaan katottu Tuukan kanssa nyt aika monta jaksoa Suomen SuperNannya! 😀 Ja siitä innostuneena päätettiinkin tehdä meiän perheeseen uudet säännöt, joista pidetään nyt oikeasti kiinni!!

1. Klo 19 suljetaan kaikki älylaitteet. Tää tarkoittaa niin mun ja Tuukan puhelimia, kuin Emman pädiä. Seiskan jälkeen syödään iltapalaa yhdessä, ei katsota piirrettyjä. Ja seiskan jälkeen myöskin leikitään vaan rauhallisia leikkejä. 

Tää meillä on ollut ”tavallaan” sääntönä jo aiemminkin. Mulla on puhelin aina äänettömällä sen jälkeen, kun haen Emman päiväkodista. Puhelimia me ei vilkuilla silloin, kuin leikitään Emman kanssa, mutta toinen saattaa istua vaikka sohvalla ja plärätä puhelinta. No, nyt tähän tulee muutos! 😀 Puhelimet ja pädi laitetaan pois klo 19. Sen jälkeen me otetaan puhelimet esiin vasta, kun Emma on nukkumassa.

Rauhallisia leikkejä ollaan myös yritetty jo aiemmin, mutta Emma on aika energinen tapaus.. 😉 Nyt kuitenkin pidetään kiinni siitä, että klo 19 jälkeen ei leikitä mitään juoksuleikkejä tai ”pelottavia” leikkejä, joissa kettu jahtaa pupuja.. (toi on siis Emman yks suosikkileikki)

2. Ruoka syödään silloin, kun se on pöydässä. Ei hypitä pöydästä välillä halaamaan Gereä jne.. 😀 Ja karkkipäivä on vain kerran viikossa.

Emma istuu pääsääntöisesti ihan kiltisti pöydässä, mutta venkoilee kyllä jonkin verran tuolilta alas ja takaisin tuolille jne.. Ruoka saattaa välillä jäädä syömättä melkein kokonaan. Emma ei oo koskaan ollut mikään kovin ”suurinälkäinen”, mutta me halutaan nyt opettaa sitä syömään paremmin. Josko se unenmääräkin siitä kasvaisi, jos maha on ihan täynnä iltaisin. 😉 Ei ainakaan sitten heräisi nälkään.

Karkkipäivä ollaan pyritty pitämään kerran viikossa, mutta välillä on lipsuttu siihen, että on annettu Emmalle joku tikkari tms.. Nyt halutaan pitää tuosta kerran viikossa rytmistä paremmin kiinni. Ihan Emman hampaiden vuoksi ja muutenkin terveyden vuoksi. Mutta myös se, että ruokahalu ehkä kasvaisi jos ei saisi mitään sokeriherkkuja arkisin.


Mutta joo.. kyllä välillä tuntuu, että keinot on aika lopussa. 🙁 Toivon SUURESTI, että nää uudet säännöt auttaisi nyt Emmaa taas oppimaan hyvän unirytmin. <3

Onko teillä mitään hyviä vinkkejä tarjota? 😉

**

Monna

2 kommenttia

  1. roosa kirjoitti:

    Meillä vaan aika auttoi. Mutta tässä meidän iltarytmit 1,5v kanssa:
    – klo 19 iltapala (ei älylaitteita sen jälkeen) ja pyritään että söis kunnolla että jaksais nukkua
    – iltapalan jälkeen iltatoimet; hampaiden pesu, yövaatteet ja pesut jne.
    – sit sammutetaan olkkarista valot tai himmennetään. Halitaan ja sylitellään. Jutellaan päivän kuulumisia ja mitä oikein on tehty. Välillä myös hieron ja sovellan hieman vyöhyketerapiaa. Lapsi pyytää välillä että masua, korvia jne hierotaan. Iltasatu tarvittaessa sohvalla. Kerrataan myös jos yöt on mennyt huonosti että ”Muistatko, että yöllä jokainen nukkuu omassa sängyssä. Sä nukut omassa sängyssä ja äiti ja isi nukkuu omassa.”
    – omaan sänkyyn. Peitellään, sanotaan hyvät yöt. Aikuinen istuu hiljaa sängyn vieressä tai tarvittaessa pitää kättä päällä. Ei höpötellä tai laulella (enää). Yleensä rauhottuu nopeasti ja nukahtaa viidessä minuutissa.
    – Yöllä kun herää niin tarkoitus on, ettei omasta sängystä poistuta tai viedään takaisin omaan sänkyyn nukkumaan. Ei päästetä väliin. (Ootte varmaan kokeillu kans, että viette sinnikkäästi aina omaan sänkyyn nukkuun? :))

    Meillä nukutaan ehkä pari kertaa viikossa nykyään koko yö ja sitten taas esim viime yö 5 heräämisellä… Joten en usko olevani paras neuvomaan 😀

    Tsemppiä! <3

    • monnatreenaa kirjoitti:

      Kiitos!! <3
      Aika se taitaa olla tosiaan mikä toimii parhaiten! 🙂
      Me otettiin nyt kanssa toi klo 19 raja, että sen jälkeen ei enää älylaitteita.
      Ihania vinkkejä! Kiitos!

Vastaa